Støtter deltakelse i Sykle til jobben-aksjonen

Flere kommuner i Innlandet dekker i år deltakelse for sine innbyggere i Sykle til jobben-aksjonen (foto: iStock).Sykkelbyene Gjøvik, Hamar og Lillehammer samt Elverum kommune dekker deltakelse i årets "Sykle til jobben"-aksjon for sine innbyggere. Gjennom konkurransen motiveres deltakerne til å være mer aktive, og som en konsekvens av dette kjører de også mindre bil. Dette er med andre ord en vinn-vinn-situasjon for alle!

Sykle til jobben-aksjonen arrangeres i år for 43. gang. Årets aksjon startet 19. april og varer til 17. juni, og arrangeres av Norges Bedriftsidrettsforbund. I fjor deltok over 27 000 personer landet over, i år har tallet passert 29 000 - og det er fortsatt ikke for sent å melde seg på.

Moro å konkurrere

Du kan selvfølgelig sykle til jobben året rundt uten at det koster deg en krone i deltakeravgift. Men på grunn av fellesskapet og konkurranseaspektet i Sykle til jobben-aksjonen blir mange flere motivert til å sykle enn de som gjør det til vanlig. En god del "nybegynnere" finner dessuten ut at det er så moro at de fortsetter også etter at konkurransen er avsluttet. Dette har derfor også et viktig langsiktige helse- og klimaaspekt.

I Sykle til jobben-aksjonen kan du delta alene eller som en del av et lite lag. Dere kan konkurrere internt på arbeidsplassen, og også mot andre virksomheter over hele landet. Noen bedrifter har interne premier i tillegg til de nasjonale som trekkes ukentlig. Via nettet kan du hele tiden følge med ditt eget og andre aktivitetsnivå, og ikke minst følge med på din egen utvikling.

Det er ikke bare sykling som gir poeng i konkurransen. Alle aktiviteter teller med, som for eksempel gåturer og en runde i treningsstudio. Dermed er det tilrettelagt for at også de som foretrekker andre treningsformer enn sykkel skal få full uttelling av deltakelsen.

Mange fordeler

Nasjonale reisevaneundersøkelser viser at rundt én av fire bilreiser er på mellom 1 og 3 kilometer. I tillegg er rundt 6 prosent av bilreisene under 1 kilometer. Dette betyr at det er et stort potensial for å få mange reiser over fra bil til sykkel og gange. Samtidig kan du spare en god del kroner på drivstoff i løpet av året ved å kjøre mindre bil, og bidrar til bedre lokal luftkvalitet.

Sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse er også veldokumentert. En rapport fra Helsedirektoratet i 2010 viste at helseeffekten ved fysisk aktivitet som sykling og gåing er 10 ganger høyere enn det man tidligere trodde. Sykler du til jobben, får du åtte år lenger med god livskvalitet, sammenlignet med stillesitterne.

Dersom man av praktiske årsaker ikke har mulighet til å sykle til og fra jobb, gjør det selvfølgelig samme nytten om man er fysisk aktiv på andre måter i løpet av dagen. 

Kommuner støtter deltakelse

Fire kommuner i Innlandet dekker i år deltakeravgiften for alle som bor eller jobber i kommunen. I tillegg til de tre sykkelbyene Gjøvik, Hamar og Lillehammer har også formannskapet i Elverum bestemt seg for å bruke dette som en metode for å oppmuntre sine innbyggere til å sykle mer. 

– Sykkelen blir bare viktigere, og særlig i byregioner. Vi får stadig tilbakemeldinger om at det faktisk går raskere for folk å sykle hjem enn å benytte annen transport. Det er en vinn-vinn situasjon på alle måter. Og med elsykkelens innmarsj så åpner det jo opp for helt andre muligheter, forteller prosjektleder Emily Robertson fra Gjøvik kommune til Oppland Arbeiderblad i en artikkel. Klima- og miljørådgiver Morten Strøyer-Andersen gir sitt besyv med. - Det blir utrolig gøy å se hvor mange som blir med på aksjonen her i Gjøvik og se hvor langt vi klarer å sykle sammen. Håper vi slår alle rekorder!, sier han til avisen.

Energiråd Innlandet oppfordrer flere kommuner i Innlandet til å følge dette eksempelet ved neste års Sykle til jobben-aksjon!

Mer informasjon

Sist oppdatert 22. april 2016

Utskrift