EUSEW 2014: Kåring av beste bærekraftige energiprosjekt

EUSEW 2014: Vinneren av ManagEnergy Award 2014Under EUs bærekraftige energiuke ble det tirsdag delt ut priser til de beste bærekraftprosjektene i Europa. Prisen "ManagEnergy Award" var en av disse, og årets vinner var den polske kommunen Kisielice med et spennende vindmølleprosjekt.

"ManagEnergy Award" er utformet for å belønne offentlige myndigheter og energikontor på lokalt og regionalt nivå som har vist fremragende prestasjoner innenfor området fornybar energi, energieffektivisering og ren transport.

Vinneren ble i år prosjektet "Selvforsynt med energi" i Kisielice. I landbrukskommunen Kisielice i Polen har man brukt midler fra vindmølleparker på sitt ubrukte jordbruksland til å investere i bærekraftig energi-og varmegenerering for lokalbefolkningen. Dette har gjort dem selvforsynte på energi og gitt bønnene inntekter. Les mer om prosjektet. 

De fire andre prosjektene som ble nominerte til ManageEnergy Award var:

  • "Smart City" - 'A'-merkede kommuner. Mindre kommuner i Sardinia mottar teknisk og finansiell støtte under EUs JESSICA-initiativ til å utarbeide handlingsplaner for bærekraftig energi og som også genererer betydelige energibesparelser. Les mer om prosjektet.
  • "Varmt og godt" er en energiråd- og ettermonteringstjeneste i Sør-England, som gjennom støtte fra lokale myndigheter og helsetjeneste, har som mål å lindre energifattigdom, kutte kostnader og støtte sårbare husholdninger. Les mer om prosjektet.
  • "ANDALUCÍA A+" - energisparing hjemme. Dette prosjektet i Andalusia i Spania har som mål å forenkle energiinstallasjonsprosessen for sluttbrukere og å oppmuntre til energieffektivisering i samarbeid med det andalusiske energikontoret og installasjonsselskaper. Les mer om prosjektet. 
  • "Bærekraftig Järva" – ombygging av forstedene. Dette prosjektet i Stockholm er designet for å pusse opp gamle boligblokker fra sekstitallet og gjøre dem energieffektive. Les mer om prosjektet. 

EUSEW 2014: Vinneren av beste kommunikasjonsprosjekt 2014Det ble også delt ut priser i andre kategorier, blant annet innen kommunikasjon. Prosjekter i denne kategorien skal skape økt bevissthet, bidra til holdningsendring og økt tilslutning til energieffektivitet og/eller fornybar energi via målrettet og profesjonelt utført kommunikasjonsaktiviteter. Prosjektet som vant het "SuperHomes" og har som mål å gjennom ulik informasjonsaktivitet å inspirere innbyggere til å oppgradere sine hjem for å oppnå bedre komfort, lavere klimagassutslipp og bedre energieffektivitet. Det er Storbritannias National Energy Foundation som står bak prosjektet. Les mer om prosjektet. 

Vinnerne i alle kategoriene finner du presentert her.

Mer informasjon

Sist oppdatert 18. oktober 2014

Utskrift